Wraki Morza Czerwonego - Giannis D

A na trasie safari wrakowego 5-12/10/2019 zobaczymy to oto cudo.

giannis d

Wrak Giannis D o długości 99 m i szerokości 16 m, zlokalizowany jest na słynnej Stalowej Rafie czyli Shaab Abu Nuhas. Płynąc od północy, przez cieśninę Gubal, zderzył się z ostatnią przeszkodą przed otwartym Morzem: z rafą barierową, przy spokojnym morzu - niewidoczną z daleka.

Dziś spoczywa na niewielkiej głębokości bo zaczyna się praktycznie na 10-ciu metrach, maksymalna głębokość na jakiej spoczywa to ok 23m. Dlatego też można zrobić na przykład takie jak to cudowne zdjęcie, od stroniy rufy odpływając nieco od jednostki, oczyma, czy też obiektywem objąć cały obrys wraku. Zatonął 19.04.1983, w warunkach Morza Czerwonego to wystarczy do zarośnięcia przez korale.
Giannis D. niegdyś pływał pod nazwą Shoyo Maru. Obecnie jest to najlepiej zachowany wrak Abu Nuhas. Dlatego też zwiedzanie rafy zaczyna się właśnie od tego wraku.

Pomimo tego, że na tej trasie zwiedzamy sporo wraków to ten akurat jest zapamiętywany bo jest wrakiem szczególnym ze względu na jego przechylenie pod kątem 45°, leżąc na lewej burcie. I nie byłoby może w tym nic specjalnego gdyby nie fakt, że wpływa się do rufowej jego części, odciętej od reszty statku. Penetrując wnętrze, nie wszyscy zapamiętują maszynownie, większość jednak osób odczuwa lekką dezorientację w przestrzeni (w osi ciała podłużnej ;) z powodu nachylenia wszystkich ścian i podłóg.

Oczywiście nie wszystkie grupy wpływają do środka, choć warto z powodu ukrywających się w środku ławic glas fishy, które grupami umykają przed światłem latarki.

Na zewnątrz wraku, po stronie sterburty zobaczyć można nadal wiszący trap, po którym ewakuowała się załoga. Widoczna jest także mocno pogięta śruba ponieważ podczas tonięcia statku, śruba bez ustanie pracowała, obecnie częściowo zagrzebana jest w piasku. Płynąc wzdłuż pozostałości wraku, równolegle do rafy obserwuje się szczątki drugiej ładowni i przewróconego masztu. To jednak nie jest tak ekscytujące jak rufowa część wraku.

Statek przewoził niegdyś drewno, dlatego część ładunku znajduje się nadal na dnie w tym miejscu rafy. Plotki głoszą, iż w niedługim czasie po katastrofie kilka egipskich łodzi zostało zbudowanych z tego drzewa.
Ten statek towarowy o wyporności prawie 3 tys ton, osiągał prędkość do 12 węzłów, dzięki sześćcio cylindrowemu silnikowi. Został zwodowany w 1969 roku w japońskim porcie Imbari przez Kuryshima Dock Company.
Miejscem docelowym ostatniego rejsu był Jeddayah w Arabii Saudyjskiej oraz Hodeidah w Jemenie, gdzie miał zostać rozładowany ładunek drewna.

Ostatnią przeszkodą na drodze do otwartego morza była Cieśnina Gubal, a właściwie bariera koralowa, niewidoczna z daleka, o nazwie Shaab Abu Nuhas. Mimo dużego doświadczenia w żegludze po tutejszych wodach i wysokiej czujności, 19 kwietnia 1983 roku statek rozbił się właśnie o tę rafę i zatonął.

Photo: Alex Dawson
Alex Dawson Photographer Portfolio

Zobacz pełen opis trasy safari wrakowego. 

 

 

Leave your comments

Comments

  • No comments found